Gå til hovedindhold

Computercykel sættes ind mod trængsel

København er igen med i et projekt, der skal sikre cykelløsning integreret med kollektiv transport.
Cyklen har en hærværkssikret computer – en tablet-pc – monteret foran. Her kan man betale for at leje den nye pendlercykel via mobilen.Og man kan lytte til musik, læse om det område, man cykler igennem, bestille togbillet, tjekke kulturtilbud, og hvad der nu ellers hældes i softwaren på det køretøj, der vil dukke op i Københavns og på Frederiksbergs gader næste år.

Københavns Kommune besluttede sig efter en del vaklen i går for at gå med økonomisk i det projekt med deltagelse af blandt andet DSB, Falck samt Frederiksberg Kommune, hvor ambitionen er at indføre pendlercykler ved togstationer i flere byer i de kommende år. Cykler, som man kan leje for en time. Eller abonnere på for flere måneder.

Bilister skal lokkes over på cyklen
Cyklen skal blandt andet være et tilbud til borgere i Holte, Birkerød, Vallensbæk og alle de andre steder, hvor mange ofte ’lige tager bilen ind til byen’ – eller bruger bilen til og fra arbejde hver dag. De skal nu lokkes til i stedet at kombinere tog og bus med en cykel, som holder klar til dem, så de kan komme det sidste stykke. I disse dage er Københavns Kommune ved at indsamle de tiloversblevne traditionelle bycykler, efter at det 17 år gamle verdenskendte, men også forældede turistprojekt, nu er stoppet. Der har været kritik fra flere sider af, at København samtidig meldte sig ud af det nye pendlercykelprojekt, som kommunen ellers selv har været med til at udvikle.

Politikere kunne ikke finde millionerne
Borgerrepræsentationen i København kunne i forrige måned bare ikke finde de 114 millioner kroner, der skulle låses til pendlerprojektet de næste otte år. Forhandlinger med blandt andet DSB de seneste dage har imidlertid ført til, at København nu alligevel kan være med. Foreløbig er kommunen kun bundet et år og med et reduceret antal cykler. Men det er Københavns teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) tilfreds med: »København var engang med til at opfinde bycyklen, og så kan vi ikke være bekendt slet ikke at have en bycykelløsning«, siger hun. København er atter i cykelsadlen Ayfer Baykal håber, at det bliver muligt at finansiere en permanent løsning for 2014. Frederiksberg Kommune har allerede afsat midler til de næste otte års cykler, som skal betales af en kombination af brugerbetaling og offentlig støtte. Det hollandsk-danske konsortium Gobike er efter en udbudsrunde udpeget til at levere cyklen. Hverken DSB eller Gobike ønsker endnu at udtale sig om cyklen, men ifølge Politikens oplysninger ligner den ikke nogen anden bycykel i verden. Og så skal den være tilgængelig året rundt i modsætning til den gamle bycykel, der var et sommertilbud.

Antallet af cykler er blevet nedbarberet
I et af de oprindelige udspil var det tanken at udstationere omkring 3.500 cykler, men Politiken erfarer, at i den nye nedbarberede model for 2013, som København har råd til, er antallet i første omgang 1.260 cykler i de to kommuner. Som udgangspunkt skal cyklerne stå ved togstationer, men dockingstationerne, som de parkeres i, skal man også kunne finde andre steder. Blandt andet vil private virksomheder og offentlige arbejdspladser blive opfordret til at betale for standere, så deres medarbejdere nemt kan bruge de nye pendlercykler til og fra arbejde.

 

Tilbage til artikler