Gå til hovedindhold

Fart på cyklerne uden at vælte sikkerheden

Køretøjer med elmotor vælter i disse år frem og gør det hurtigere at komme frem.
Elcykler, kabinescootere, el-løbehjul, airboard, hoverboard og segboards er nogle af navnene på de nye eldrevne transportmidler. Siden 1. januar har mange af disse haft adgang på cykelstierne i en forsøgsordning – dog med en hastighedsgrænse på 20 km i timen.

Den nye hurtige elcykel Speed Pedelec, der kan køre op til 45 km/t, har i de seneste uger sat sindene i kog i debatspalterne rundt omkring. Et enigt folketing har fået Trafikstyrelsen til at fremlægge et forslag, der vil tillade de motoriserede cykler på cykelstien – også uden kørekort. Hidtil har de været godkendt som store knallerter.
Speed Pedelecs falder ind under Færdselslovens § 2, nr. 7 :

§2, nr. 7: to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Knallerter inddeles i stor knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen og lille knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen.

  • Indregistering: NEJ
  • Kørsel på cykel sti: JA
  • Stor knallert kørekort: NEJ
  • Hjelm: Cykelhjelm skal være godkendt og mærket i overensstemmelse med bekendtgørelse om personligt sikkerhedsudstyr, der anvendes på færdselslovens område
  • Førens alder: fra 15 år
  • Anhænger: Må IKKE tilkobles
  • Forsikring: iht. Færdelsslovens §16 - der er forsikringspligt iform af en ansvarsforsikring.
  • Øvrig lovgivning: Sidestilles iøvrigt med de af færdselslovens regler, der finder anvendelse for cykel og cyklister,
  • Ikrafttrædelsesdato: 15/04/2018 (hvis høringen ikke trækker ud og bekendtgørelsen ændres)

Bemærk venligst at ovenstående regler er fra Udkast til bekendtgørelsen, og ikke er endelige godkendt - vi følger selvfølgelig løbende sagen.

Enhver, som kender cykelstierne i myldretiden, ved, hvor håbløst det forslag er, og man kan ikke længere fortænke forældre i at vælge at transportere ungerne til skole i bil frem for at sende dem ud på byens cykelstier, hvor de snart skal slingre sig vej mellem alverdens elektriske køretøjer. Der skal heller ikke mange uheldige sammenstød til med et vildfarent skateboard eller en Speed Pedelec i topfart, før også voksne vil tænke sig om en ekstra gang, inden cyklen gøres forårsklar. Også for bilister er det en udfordring med de nye køretøjer, når det, der ligner en almindelig cykel, pludselig kommer med dobbelt fart.

De kraftige elcykler er kun begyndelsen på en udvikling, som kan vise sig mindst lige så revolutionerende som elbiler, simpelthen fordi batterierne er mindre, og køretøjerne er langt billigere.

Ide rigdommen er enorm, når det gælder om at udvikle nye transportmidler, som kan hjælpe os  frem fra A til B på en måde, der belaster miljøet mindre, giver motion og frisk luft til trafikanterne og samtidig er pålidelig, hurtig og billig. Den udvikling skal vi glæde os over. Men skal glæden vare ved, kræver det, at politikere og transportmyndigheder forbereder sig mindst lige så godt og grundigt, som de forsøger at gøre på elbiler og selvkørende biler.

Det er ikke nemt at passe de mange nye køretøjer ind i dagens trafik med stadigt mere proppede veje og cykelstier, der i nogle byer er ved at have opbrugt deres kapacitet i morgenmyldre­tiden. Men det er en bunden opgave. Symptomatisk er det, at transportminister Ole Birk Olesen har undsagt målet om højst 120 trafikdræbte, fordi trafikken stiger. Det er ingen undskyldning for at sænke ambitionen om at gøre det sikrere at færdes i trafikken. Og det er heller ingen undskyldning, at der kommer nye og smarte transportformer med indbygget elmotor og batteri. Vi lader jo heller ikke bilerne køre hurtigere på vores veje, bare fordi de kan.

Der er brug for en kombination af krav til køretøjerne og deres førere, videreudvikling af veje og cykelstier og relevante trafikregler, så vi kan slippe de nye transportformer løs i trafikken, uden at vi sætter vores liv på spil. Andre lande er allerede i gang. I Holland er der f.eks. forskellige hastighedsgrænser for elcykler, alt efter om de kører på landevej eller cykelstier i byen, ligesom de arbejder med opdelte cykelstier. Derfor bør vi se om komme i omdrejninger herhjemme, inden vi ser alvorlige ulykker på stadigt mere proppede cykelstier med stadigt mere avancerede køretøjer.